Praids un es


Visi, kuriem nav bijis slinkums, izsakās un jau paspējuši izteikties par praidu, kura pieteikums ir iesniegts apstiprināšanai nu jau krietnu laiku atpakaļ. Lai nu kādi katram argumenti, spalvu spodrināšanas iemesli vai vēlme iegūt ētera laiku, skaidrs ir viens - praids notiks. Fakts un punkts. Varam spekulēt kādā kārtībā notikumu puzzle savienosies šoreiz (tiesa, dome, vietas īpašnieku plāni, policija, utt.), bet lielas nozīmes tam nav - paskatoties uz kalendāru - kaut kas jau ir jādara tai vasaras daļā, lai ziņās aizpildītu aktuālo tematu sadaļu.


Un te nu es nonāku pie jautājuma, kurš galvā uzpeld atkal un atkal ar lielākiem vai mazākiem laika intervāliem - kas būtu mana motivācija (vai kādai būtu jābūt manai motivācijai) piedalīties praidā, šādi papildinot dalībnieku rindas vismaz ar + 1 statistikas vienību?

Gejs vai viņiem draudzīga persona - ķeksīts; vēlme sabiedrībai pierādīt, ka cilvēki ar varavīksni eksistē arī Latvijā - ķeksīts; vēlme sabiedrībai norādīt uz ikviena cilvēka tiesībām un cilvēcīgu vēlmi tās pielietot - atkal ķeksīts. Un tā tālāk. Droši, ka beigās savāktos krietns daudzums ar ķeksīšiem, kuri izvirzīti kā praida pamatošanas iemesli. Tad kur ir problēma? Kāpēc es neesmu pacilātā garā, gaidot kuru nu tur attiecīgo datumu ar jau laikus gludinātu kreklu un no skapja izvilktu, un pa rokai noliktu, karogu?

Pēc ilgām domām (un tici man - man bija laiks) esmu nonācis pie teorijas/jautājuma, kuras ticamību gribu izlikt arī tavai ievērtēšanai. Tā sakot - izlasi, apsmadzeņo un pasaki - vai tas ir pamatots iemesls vai tikai manas atrunas, lai nevajadzētu to kreklu gludināt.

Iepazīsties - es esmu homo-latvietis (mutācija no homo sapiens, bet nu uz tā paša zara sēdošs) - nedaudz garlaicīgs, nedaudz apātīgs, miera mika, kuram nepatīk lielas ķildas un viņš dzīvi grib pavadīt salīdzinoši mierā, uzskatot, ka konfliktus vislabāk atrisināt ar saprātīgu kompromisu, tā ietaupot laiku un enerģiju kā asiņaini karot līdz pēdējam karavīram. Jā ir vajadzīgi piedzīvojumi, neliels azartiņš, utt, bet normas robežās un dienas beigās sava gultiņa tomēr ir mīļāka.

Jup, mani pamatīgi nokaitina ikdienā dzirdētie izteicieni par gejiem un viņu "novirzēm", par pilsētas kaunu, ja tajā notiek praids un nebeidzamo mazo bērnu psihes pieminēšanu, kurai nu es esmu lielākais drauds tūlīt pēc kariesa, bet es arī saprotu, ka liela daļa tajā ir tikai šovs, kuram jāiet uz priekšu. Tai pat laikā es zinu, ka izglītotai sabiedrībai pilsētā ir gandrīz kā nospļauties, ka es esmu + 1 puisim kādā sabiedrīgā pasākumā, es arī zinu, ka lielai daļai no tās pašas sabiedrības ir pazīstams vismaz kāds gejs (un ja ne personīgi draugos, tad darbā vai paziņu vidū), tāpat es zinu, ka lielākā daļa no viņiem pamazām saprot - viņu bērni īstenībā ir tie, kuri uz to visu skatās daudz veselīgāk kā viņi paši - nets, tv seriāli un mūzika viņiem ir daudz pieejamāka un ikdienišķāka lieta kā vecākiem - un lai kā tu gribētu - izcenzēt geju no tā visa ir neiespējami.

To visu savelkot kopā man galvā nezūd jautājums - kāpēc bullis ir jātracina ar sarkanu lakatu? Vai tiešām labāks efekts nebūtu panākams ar labu un mierīgu taktiku? Olga Veidiņa var būt aprobežota un augstāk-apraxtītai sabiedrībai nepiederoša Rīgas domes ierēdne, bet varbūt ir vērts padomāt un viņas teikto izmantot savā labā? (ko un kā tante teica - lasi te)

Es gribu uzsvērt, ka ne mazākā mērā nenoniecinu esošo plānotāju, organizētāju un atbalstītāju domas, idejas, ieceres, utt. Es vienkārši esmu Nezinīts no Mēness pilsētas, kurš uzdod jautājumus, kurus apsmadzeņojis savā mazajā galviņā, jo neredz to pamatojumu vai vienkārši nezin kas un kā.

Jā, tas ko es gribu jautāt ir - vai tiešām ir vajadzīgs skaļš un bravūrīgs gājiens pa pilsētas centru, kuram katru gadu ir acīmredzamas grūtības savākt līdzgājējus, pamatīgi sakaitinot ne tikai izpildvaru, karstasinīgos kakmaisiņotājus un autobraucejus, kā arī dot labu iemeslu mēdijiem atspoguļot to visu no visām 4 debespusēm? Un ko tas dos? Vienu dienu mēdiju laika? Nu labi, 3, ja izpildvaras pārstāvji izdomās, ka ir labāki par likumu un dos iespēju Mozaīkai paviesoties kādā no tiesām, pierādot pretējo. Bet vai sabiedrībai tas ko dos? Tiešām? Vai tādējādi man (un tas nekas, ka es nepiedalos, jo viņi jau pārstāv mani kā geju tik un tā) netiek uzlikts zīmogs kā karojošajam homo, kuram jābūt savādākam, jo šajā vienā dienā gadā IR jāizmanto manas tiesības un jāiet ar karogu pa pilsētu visiem stāstot, ka esmu gejs?

Es negribu zīmogu. Es negribu izcelties. Bet es gribu savas tiesības un es gribu respektu likuma priekšā. Bet tad atkal - nu sit ar slapju lupatu, bet nesaprotu - vai satrakots bullis tev dos respektu, kad ar nodomu vicini to sarkano lakatu viņam tieši acu priekšā?

Un par kādu sabiedrību mēs runājam - vai to, kas visām iespējamām metodēm un iemesliem cenšas izvairīties no jebkādas saskarsmes ar šīm pāris dienām? To, kurai homo ir pazīstams, bet kura nespēj atrast atbildi kā to salikt sev kopā galvā ar nevēlēšanos būt par daļu konfliktā?

Tagad atpakaļ pie manas teorijas un Olgas. Vai viņas ieteiktais scenārijs īstenībā nebūtu daudz veselīgāks un mērķus sasniedzošāks kā gājiens pa pilsētas centru? Jup, saprotu, tante to domāja pavisam citā veidā - prom no acīm veidā, bet ja nu homo-latvietis ir stulba kaza un to paņem tiešā veidā? Tev ir atvēlēta teritorija, kurā tai laikā nav ieplānots mazu bērnu psihi traumējošs dejošanas pasākums. Zaļa teritorija. Jaukā dienā. Ar labu transporta piekļuvi, mazāku problēmu atrast vietu mašīnu nolikšanai, varbūt pat riteņu iespējamu pieslēgšanu sētai. Uzstādi vienu vai vairākas skatuves, lai visi kam nav slinkums dzied tautasdziesmas vai jaunākos hitus. Noteikti jābūt kādam smieklīgam pārītim transpersonu, kas to visu var novadīt labā gaisotnē (nu ir takš tas stereotips, ka viņiem/ām tas asinīs)? Atripini desu vāģīti vai saldējuma kiosku. Jā, noteikti uzcel pāris teltis, kurās varēsi vākt paraxtus jaunam likumam vai sniegt individuālas konsultācijas/izskaidrošanas par esošo likumdošanas projektu ierosinājumiem. Iezīmē laukumu un uzliec tīklu, lai katrs interesnts var ar savu roku pārbaudīt kā tas ir būt pretējā komandā pret uzvarēt noskaņotām lezbietēm. Utt, noteikti idejas nav tā problēma.

Tagad mans lielais jautājums - vai sabiedrība šādā pasākumā netiks vairāk informēta par homo miermīlīgajiem mērķiem un svarīgajām idejām, kuras tiek pasniegtas (un svarīgāk - izskaidrotas lielākai sabiedrības daļai, kas atnākusi jauki pavadīt laiku kopā ar saviem gejiem)? Vai ielūgums apmeklēt šādu pasākumu netiktu uztverts ar mazāk naidīgu attieksmi un vēlmi atrast aizbildinājumus? Vai pašiem homo tas nebūtu signāls kā hei - ar prātu un ideju mēs varam panākt savu labāk un ātrāk?

Es skaidri zinu, ka šādā pasākumā man būtu daudz vieglāk sevi motivēt piedalīties kā tam statistiski +1.

Redz tāda tā mana teorija un jautājumi par šo vienu dienu vasarā. Tas ko es gribu no tevis - apdomā un pasaki, ko domā tu? Varbūt es vienkārši esmu galīgi palaidis garām to lielo domu, kas zem gājiena centrā...

15 comments:

  1. Tev ir apsolūta taisnība, arī manā draugu lokā nav neviena, kas grib ar putām uz lūpām, karogu vicinot sevi apliecināt. Ikdienas dzīvē (darbs,draugi,ģimene) pat par 1% nesajūtu ne nosodījumu ne diskrimināciju.Un tas ir pateicoties tam, ka pirmām kārtām es neuzsveru to ka esmu savādāks,zilāks zvirbulis.Esmu viens no jums, nevis no citas planētas.Doma par "frendly" stila pasākumu zaļumos ar skatuvi, mūziku, alus&desiņas...perfekti!

    AtbildētDzēst
  2. Smilinglatvian05 aprīlis, 2012

    Es arī esmu visai daudz smadzeņojusi par šo tēmu un, piekrītu, ka Praids laikam būs mazliet novecojusi un LV nepiemērota metode, lai veidzinātu vienlīdzību un bīdītu uz priekšu attiecīgu likumdošanu.

    AtbildētDzēst
  3. Lai arī apzinos, ka mans viedoklis maz ko nozīmē, jo pārsvarā visi ir PAR šo gājienu, bet šo lasīju ar vislielāko atbalsta sajūtu...
    Nu, nav mīļie, jēgas tracināt "pareizos" ar šo gājienu! Kā saki Tu, tas tikai tāds iemesls "izlādēties"un "paspīdēt" preses darboņiem, jo katrs no tiem šajā sakarā tad nu cenšas pasniegt notikumu iespējami asākā mērcē. Ne tur loģikas, ne kāda labuma...
    Ideja par alternatīvu pasākumu kaut kur tuvumā, bet ne tieši acu priekšā - o, jā! Tur jau aiz viedas ziņkārības vien sanāktu krietni vairāk tautas un arī atspoguļojums šādam pasākumam būtu ar visai pozitīvāku pēcgaršu...
    Tā ka - jā, ja mans viedoklis, tad šāds risinājums ir krietni prātīgāks!

    AtbildētDzēst
  4. Nedaudz oponējot - pats praids arī galu galā notiek caur "miermīlīgā/mietpilsoniskā latvieša" mentalitātes prizmu un vismaz Rīgā nav bijis ne tuvu tām "provokācijām" kādas var sagaidīt R-Eiropā un citur pasaulē. Nav arī nekāda recepte pēc kuras tas jāveido - tāpēc nezinu, kāpēc nevar ierosināt to pārtaisīt par pikniku, vai kas nu jums sirdij tuvāks.

    Tie ir tikai mani 2 santīmi, bet ir naivi domāt, ka izmainot pasākuma parametrus, no-praidistiem un tamlīdzīgiem dīvaiņiem tas būs mazāk interesants. Pasākums nerada sabiedrībā nepatiku, tas vienkārši ir iegansts vidējā latvieša nepatikas *izpaušanai*. Ja vispār nekas nenotiks - viņiem drīzāk liksies, ka "pediņu sērga" beidzot no visādi citādi tiklo latviešu dzīves ir izskausta, nevis ka tā ir uztverama kā normāla jebkuras sabiedrības daļa.

    Es piekrītu tik daudz, ka ar vienu mēdiju traci (nu jau) reizi trīs gados ir pašvaki, bet, nemānīsim sevi, nīdēji atradīs iemeslu mūs nīst neatkarīgi no tā, ko un kā mēs to darīsim, bet sašutušajiem latviešiem, kas baidās par "nabaga bērniem", mēs būsim mitoloģiskas būtnes, kamēr nebūs sabiedrībā kaut kāds "awareness", ka vispār tādi cilvēki ir - un pašlaik praids ir vienīgais publiskais pasākums ar tādu mērķi (vismaz no Latvijas iekšienes; ārvalstu filmas un seriāli ir jauki, bet nav tas pats).

    Patiesībā ne-anonīms,
    ieziimeetais

    AtbildētDzēst
  5. Nu šī ideja jau nemaz nav nekas jauns... Apmēram tā izdarīja mierīgie, lēnie igauņi, kas uztaisīja koncertu pilsētas centrā.. varēja nākt un iet, kas vēlās... un ja tādā koncertā ir atbilstoši noformēta skatuve, ja mākslinieki pirms, vai pēc uzstāšanās pasaka ko atbalstošu, tad tiem nehomo, kas atnāk uz koncertu, kaut kas aizķeras galvā tālākai apsmadzeņošanai...
    šāds pasākuma veids man šķite ļoti draudzīgs :)
    u.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Iedomāsimies "koncertu pilsētas centrā" pie mums Rīgā, pieņemsim tajā pat Vērmanes parkā, kur arī "varēs nākt un iet, kas vēlas". Pēkšņi šmitveidīgie cilvēciņi izzudīs,vai?

      Dzēst
    2. ...vai visam tiešām jābūt par to cik liels gailīts katram ir? Vai tev gabals nokritīs, ja nedabūsi to gatavu "galvenajā" parkā? Vai tev tiešām sirdslēkme uznāks, ja nedabūsi soļot pa "galveno" ielu? Vai tiešām tam ir jābūt par šīm brošām un medaļām, kuras atkarotas tiesā uz vienu dienu, nevis par pašu ideju? Neviens nedzirdēs teikto vai plānoto, viss būs tikai par to, ka, redz, viņi atkal to dabūjuši gatavu ar tiesu palīdzību. ...bet man nevajag brošu un arī medaļu nevajag. Man vajag, lai to ideju sadzird un sadzird cilvēcīgi...

      Bet iespējams tas tikai man tā kasās.

      Un par šmitveidīgajiem runājot - bullis pats par sevi ir salīdzinoši mierīgs radījums. ...bet pavicini lakatu, uzšauj pa ribām un redzēsi - bizos virsū kā vilciens. Viņiem vajag/patīk tā uzmanība, ko paši dodam ar šīm "trofej"idejām.

      Dzēst
    3. Nu ir tāds bullis kā Krievijas Ārlietu ministrija, kas reaģē uz leģionāru gājienu kā uz sarkanu lupatiņu. Vai liela daļa nacionālu noskaņotu latviešu, kas tāpat reaģē uz 9. maiju, Georga lentītēm un častuškām pie Uzvaras pieminekļa. Visiem patīk vākt brošas un medaļas.

      Dzēst
  6. tu mani gandrīz pavilki uz šo, bet izdomāju, ka nav jēgas pērties ;)

    http://legacy-cdn.smosh.com/smosh-pit/112010/wrong-on-internet.jpg

    AtbildētDzēst
  7. Redz, tie morālo un cilvēcisko vērtību svaru kausi Latvijā ir tā sašķobīti, ka pilnīgi visiem ir bailes kaut ko darīt. Bail priecāties par saviem svētkiem - kādam citam nepatiks un tas uzlies samazgu spaini. Bail staigāt rociņās - atkal nepatiks, iemetīs ar akmeni. Bail pieminēt karavīrus - otras puses karavīru mazbērniem atkal nepatiks, tāpat kā puspasaulei (uz A).
    Kad nu beidzot kāds kaut ko sarīko, atkal visiem bailes un kauns, kādu priekšstatu tas par jums radīs, pat pašiem nepiedaloties. Ne jau sarkanajās lupatās ir vaina, vaina ir bullī, kam būtu jābūt cilvēkam nevis dzīvniekam. Laikam taču ar Praidu un vienkāršām pastaigām te neko nepalīdzēt. Te vajag "Putnubiedēkli" vai pat "Mušu valdnieku", lai visam lielajam vairākumam ir pa īstam žēl un kauns par to, ka vērtē citus pēc tām pazīmēm, par kurām viņiem nav nekādas daļas.

    AtbildētDzēst
  8. Lasot so rakstu sapratu vienu - raksta autors var smadzenot, cik vins velas. Neiesana gajiena, savu tiesibu aktiva nepieprasisana un pec tam labuma gusana nakotne no tam tiesibam, ko tev izcinija citi paradot savu seju kameras, dodot intervijas, aktivi paradot, ka mes eksistejam - neiesana butiba ir vajums un padosanas. Te nebija neviens konstruktivs arguments kapec neiet un visam cauri spiezas rakstura vajums un mietpilsoniskums. Gajiena ir jaiet, Latvijas cilvekiem ir jaredz mus un mums ir japieprasa tiesibas. Ka raksta autors cinas par tiesibam? Varbut vinam nemaz sadas tiesibas nav vajadzigas? Praids solas but nepieredzeti veiksmigs, liels, aktivs, krashns un nozimigu cilveku atbalstits. Autors var turpinat tupet zem matracha un aicinat citus baidities cinities par savam tiesibam.

    AtbildētDzēst
  9. Sētām ieskauts gājiens, pēc kura parādās jauna šķipsna sirmu matu un paliek drīzāk šķērma dūša kā patīkama sajūta, ļoti iespējams nav tas, kas mums vajadzīgs. Tā teikt - nav nekāda prieka, līdz ar to nav arī motivācijas. Varbūt vien kripatiņa pienākuma apziņas. Gājiena vietā koncerts un miermīlīgs pikniks kā pie brāļiem igauņiem no manas puses būtu atbalstāma lieta. Taču pārvākšanās uz Ziedoņdārzu vai jebkuru citu nost-no-acīm vietu būtu nevajadzīga atkāpšanās. Ja Eiropas dienas, bērnu dienas un citu dienu pasākumi var notikt Vērmanes dārzā(vai citur, bet centrā), tad arī LGBT pasākumiem nav nekādas vajadzības pārvākties. Galu galā par to jau visa tā ambrāža - būt REDZAMIEM.

    AtbildētDzēst
  10. Autors nespēj tikt vaļā no domas, ka minētais gan saujaucas ar domu: mēs gribam būt vienlīdzīgi un pierādīt, ka mums pienākas visas vienlīdzīgās tiesības, tai pat laikā paliekam pie uzskata, ka vienu dienu gadā mums jābūt kaut kam īpašam un jāparāda visiem (policijas aizsardzībā), ka varam izdīgt iespēju kaitināt visus uz lielās skatuves ar domu: dari, ko gribi, mēs to varam un darām!

    ...ar esošiem argumentiem mani nepārliecinās, ka tas ir labāk, kā miermīlīgi (kaut maliņā, bet bez liekas bakstīšanās) panākt ko līdzīgu. Es neredzu ne mazāko vēlmi iet uz kompromisu. Un ja to neredzu es, tad ko teikt par tiem, kas praidu skaita kā vienu no galvenajiem geju un lesbiešu nepieņemšanas iemesliem?

    Vai tikai autoram tas izskatās kā 2 mazu bērneļu apvainojuma izdarīšanās: ja tu man nedari tā, kā to gribu, skat ko man mamma atļāva darīt?

    Un kas būs mainījies 2 dienas pēc praida? Mūs pēķšņi visi pieņems kā esošus? Vai tikai autoram ir šķiet, ka nē? Visi, kuriem tas, ko nozīmē jau to zin un pārējie vienkārši nemaz necentīsies iet skatīties klātienē vai vakarā skatīties Panorāmu par to stāstot? Bet ko tad es, es jau tikai zem matrača un visus te bakstu ar tukšu gaisu.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Nevis vienu dienu gadā būt īpašiem, bet gan darīt to, ko mēs gribam, nepārkāpjot neviena tiesības, bet aizstāvot savējās. Ne jau mūsos ir problēma, bet tajos, kas nevar likties mierā ar iedomām par savu tiesību apdraudējumu. Tieši to pašu var darīt tūkstošiem heteroseksuāļu un doties gājienos kaut katru dienu. Nevajag, lūdzu, jaukt vistas ar zosīm :)

      Dzēst