Jaunā homo paaudze



Pāris dienas atpakaļ sanāca palasīties šo raxtiņu. Un lai arī tā galvenā tēma ir man krietni tāla, ievadrindkopas aizķērās prātā un ik pa laiku uzpeldēja apsmadzeņošasa procesā.



Redzi, savā prātiņā es gribu sevi pieskaitīt "pirmajai atvērtajai" geju paaudzei - paaudzei, kuras brieduma veidošanās laikā mainījās sabiedrības uzskati par homo. Geji LV bija arī pirms šīs paaudzes, bet šīs paaudzes laikā notika pirmās reālās izmaiņas mūsu sabiedrības uztverē un attieksmē pret homo. Taču tas tikai tā - atkāpei, ieraxta ideja par citu paaudzi: laikam ejot ir izaugusi paaudze, kura nezin par laiku pirms homo "akceptēšanas". Tie ir tie puikas un meitenes, kuri tagad ir savos 16-20. Viņi ir tie, kuriem tikai homo@lv vai meklēšana netā atgādina par kaku maisiņiem vai Saeimas deputātu mutīgo izrunāšanos.

Kā jau minētā raxtiņa ievadā minēts (protams mazākā kalibrā, bet tomēr) šai "jaunajai paaudzei" sabiedrības attieksme (pozitīvākā garā), ir daudz pašsaprotamāka parādība kā visām citām iepriekšējām paaudzēm kopā. Nevienam nav noslēpums, ka mūsdienu jauniešu vidū būt gejam ir vieglāk, jo pastāv daudz lielāks akcepta (i dont care) procents savējo vidū (nu vismaz man tas tā ieciklējies no lasītajām sabiedrības aptaujām) un arī saskarsmē ar citām paaudzēm, tolerance ir daudz lielāka kā gadus atpakaļ. Laulības vairs nav nesasniedzams sapnis, arī bērni un reāla ģimene nav jāmeklē fantāsiju apraxtos - tā ir realitāte. Pat ja ne pagaidām LV, tad stundas lidojuma attālumā, jau pavisam droši. Un kur vēl minēt visu netā pieejamo...

Es tikai spēju iedomāties kā šai paaudzei piederīgie redz esošās peripētijas par un ap praidu, vienlīdzīgu partnerattiecību likumprojektu un līdzīgām idejām un notikumiem. Būtu tiešām interesanti redzēt vai paklausīties kāds ir viņu skatu punkts par to visu un homo būšanu kopā.

Ja te iemaldās kāds no jums, apmēram tai vecumā, uzraxti komentu par to kā redzi dzīvi apkārt un kā izskatās esošie notikumi tavām acīm.

11 comments:

  1. Sanāk, ka iekļaujos tajā vecuma grupā, bet man nav ar ko īpaši salīdzināt kāda dzīve bija iepriekšējās paaudzēs :P

    AtbildētDzēst
  2. Sveiks! Pārstāvu Tevis minēto jauno geju paaudzi. Lai kā arī nebūtu, es redzu sabiedrības attieksmi pret gejiem. Protams, attieksme ir mainījusies, salīdzinot ar 90-tajiem gadiem. Tikai ir viena lieta, ko es nesaprotu. Kādēļ ir jāizsauc uz sevi agresija ar viesiem tiem praidiem? Es dzīvoju ar savu puisi kopā. Visi kaimiņi protams, ka nojauš, ka mēs neesam vienkārši studenti, kuri kopā īrē dzīvokli. Nekad neesmu izjutis kaut kādu diskrimināciju, nosodījumu vai ko tādu no viņu puses. Es dzirdu, ka viņi izrāda nepatiku. Nevis pret gejiem, bet pret praidiem. Kādēļ ir vajadzība uzspiest sabiedrībai to, ka esi gejs? Esi un lepojies ar sevi, bet neuzbāzies visiem pārējiem ar savu dzīvi. Kamēr to nedara, nevienu neinteresē un neuztrauc kāds tu esi, ar ko tu dzīvo un ko tu mīli.
    Vai sabiedrības attieksme mainīsies? Mainīsies, ja neuzbāzīsimies viņai ar savu dzīvi.
    Vai jūtos droši un labi, ka esmu gejs? Protams!
    Jā, es ļoti gribētu, lai man būtu iespēja apprecēties ar savu draugu un ticu, ka kādreiz man būs tāda iespēja. Tikmēr, es vienmēr saglabāju iespēju doties uz citu valsti un to izdarīt.

    AtbildētDzēst
  3. Jā, ... Es arī esmu viens no jaunās paaudzes. Pretēji express paustajam viedoklim, es tieši esmu daudz vairāk interesējies par pagātni, lai būtu ar ko salīdzināt. Jā, mūsdienas ir daudz mainījušās, tiešām. Daudzas kampaņas, kustības un citas lietas ir mainījušas gan pasauli, gan arī Latvijas iedzīvotājus zināmā mērā.
    Vispārīgi daudzas lietas nāk no ASV kā līderes šajā jautājumā, kas jau masīvi cenšas mainīt situāciju un ir vislabāk pamanāma. Personīgi uzskatu, ka Latvijas praidu problēma ir tā, ka praidi tika nepareizi parādīti - respektīvi, ļoti daudziem ir viedoklis, ka tā ir uzbāšanās. Drīzāk tas ir gājiens, lai atgādinātu, ka geji Latvijā arī ir, jo, ja sabiedrība neredzēs, ka mēs esam, tad kādam mērķim tiks izstrādāts partnerlikums, pretdiskrimininācijas punkti u.c. lietas? Pats stāvu pie viedokļa, ka, ja neko nedarīsi, nekas nenotiks.
    Arī neuzskatu, ka es baigi uzspiežu, ka esmu gejs - vai tad pārējie neuzspiež, ka viņi ir hetero?

    Paldies!

    AtbildētDzēst
  4. VējaSkrējējs - hetero nerīko gājienu, lai parādītu mums, gejiem, ka viņi arī eksistē. Praids, kā instruments cīņā par tiesībām ir smieklīgi.

    AtbildētDzēst
  5. Kā nerīko?
    Blondīnes rīko! Zemnieki arī iet protesta gājienos ar traktoriem! Studenti dažkārt iet gājienos. Tad arī zemnieku un studentu protestgājieni ir smieklīgi! Arī tie ir par savām tiesībām!

    AtbildētDzēst
  6. Jā, piekrītu praids tiešām ir smieklīgi un pat apkaunojoši, un no Mozaīkas, manuprāt, arī nav jēga, vismaz man tas ir vienaldzīgi :P

    AtbildētDzēst
  7. No vienas puses es saprotu ideju kāpēc praids (vai tā ideja) ir nepieciešams - geji nedrīkts klusām iejukt sabiedrībā - ir nepārtraukti jādod zināt par savu eksistenci. Tikai tā tiks radīta vide, kura akceptēs, ka homo ir arī starp mums un būs spiesti palēnām veidot (asimilēt) likumdošanu un sadzīvi homo draudzīgā veidā. Pretējā gadījumā var sanākt kā līdzīgā stāstā, ko sanāca nejauši noklausīties starp bioloģijas un vēstures skolotāju laikā, kad gāju skolā krietnus gadus atpakaļ:

    Bioloģija (jauna pasniedzēja, kura pabeigusi skolu un apmācīta jaunās vēsmās) - man tiešām gribās stundās vairāk uzsvērt izsargāšanās riskus un HIV/AIDS nozīmību jau tajā vecumā, lai vēlāk viņiem (skolēniem) būtu automātiska kopsakarība: sex + izsargāšanās.
    Vēsture (iesīkstējis pavecs, bet ļoti respektēts skolotājs skolā): nesaprotu tam nepieciešamību, vai tad kāds skolā ir ar to saslimis? Ja saslims, tad skaidrosim.
    Bioloģija: bet arī civilo aizsardzību mēs mācījāmies miera laikos.

    Bet tai pat laikā - jautājums kā "likt visiem manīt" homo klātbūtni - ir tas, kurš mani nodarbina. No savas pieredzes skatoties, visi notikumi, kuri pēdējā laikā ir parādījušies sabiedrībā ir kā pēc scenārija: iemetam akmeni dīķī un skatāmies, kas notiks. Pamatīgs plunkšķis, viļņi, bet pēc brīža viss noklust. Līdz nākošam akmenim. Nu īsti latviskā garā. Praidi un likumdošanas izmaiņas ir tikai jaunākie no piemēriem. Nav liels brīnums, ka rodas uzskats: homo ir vienlīdzīgi kārtējam skandālam sabiedrībā.

    Jā, kritizēt citus ir viegli, bet tai pat laikā - neviens no mums nepiedāvā ideju ko darīt savādāk. Smilšu kastē ir pāris spēlētāji, kuri nevar vienoties vienotā padarīšanā, jo visi grib deķi uz savu pusi un visi paklusām bāž dunčus viens otram mugurā. Mozaīka gadiem dzīvo ar to pašu valdi, kurā nav jaunu vēsmu, Skapis.eu (kuram visi piedēvē jaunās mesijas veidolu) ir jauns spēlētājs ar smukām plastmasas rotaļlietām, bet pats īsti nezin ko var no smiltīm sacept un lai arī viņam gribās draudzēties ar visiem, naudas maka turētāji diez vai būs ar mieru to iebīdīt kā savienojošo elementu, kurš vadīs visus vienotā frontē. Un tad ir vesels bars blogeru, kuriem pēc teorijas būtu jābūt nozīmīgai ietekmei uz domas veidošanu sabiedrībā, atspoguļojot "kluso" iejaukšanos sabiedrībā, bet tā vietā ir vairāk savstarpēja ieraxtu apmaiņa/apspriešana un kindžalu mētāšana ar cerību trāpīt lielākā miesas gabalā. Smuks skats paveras, ne?

    Tāpēc nav brīnums, ka jaunieši ir nesapratnē par veco vilku "uzsvērto nepieciešamību" būt loud & proud, jo nav jau neviens, kas viņiem to izskaidrotu ar laikam līdzi ejošiem (aktuāliem) piemēriem. FFS (for f*** sake) - arī es nesaprotu pusi no visas tās retorikas, ko Streips atkārto kā vārsmu, jo, lai arī cenšos būt piederīgs, nespēju apspiest vēlmi būt pēc iespējas tālāk prom no tā visa kā lepras slimnieka. ...jo ir kauns un arī dusmas, ka tev grib iespiest rokās plakātu, kuru pats neesi raxtījis, neviens tev nav pateicis, kāpēc tev to vajag, vien ar putām uz lūpām mudina soļot uz priekšu ar plati izstieptiem pleciem.

    Vai risinājums būtu jaunas organizācijas veidošanā - tā teikt - pirms katrām vēlēšanām ir jaunas partijas, jo kur 2 latvieši, tur 3 partijas. ...varbūt laiks apdomāt iespēju un iečekot Mozaīkas nolikumu par iesēšanos valdē? Vai labāk nedarīt neko un vienkārši izbrīnā saķert galvu, katru reizi, kad dīķī rodas jauna akmens radītā viļņošanās.

    AtbildētDzēst
  8. Man jau liekas, ka daudziem homo pašiem ar to ir lielākas problēmas nekā hetero ar gejiem :D atšķirīga orientācija jau sen nav nekas īpašs, priekškam tas ir jāpadara par kautko tādu ar praidiem? Un tādi kā Streips vai citi zināmie, man piemēram, liekas apkaunojums visiem gejiem, jo rodas stereotipi, ka ja gejs, tad visi ir vienādi

    AtbildētDzēst
  9. Ok, mēģināšu skaidrot vēlreiz: tāpat kā zemnieki iet protesta gājienā, lai viņiem neatņem subsīdijas, tāpat kā agrāk "melnie" protestēja, lai "baltie" viņus uztver par pilntiesīgiem un vienlīdzīgiem sabiedrības locekļiem u.t.t., tāpat praids ir domāts tāpēc, lai pateiktu: dodiet mums vienlīdzīgas tiesības. Dodied mums tiesības laulāties, dodiet mums tiesības tikt pie bērniem, dodiet mums tiesības rūpēties par otro pusīti slimnīcā u.t.t.
    Pieņemu daži no komentētājiem šeit ir vecumā, kad tas nav svarīgi, bet Mozaīkā ir cilvēki, kam tas ir svarīgi, kam tādas tiesības vajag, un viņi organizē gājienu, lai parādītu, ka šādas tiesības nav.
    Jā lielai daļai jaunās paaudzes gan hetero, gan homo ir vienalga kāda tev orientācija, un tajā vecumā var škist, ka praida organizēšanā LV ir vairāk sliktuma nekā labuma, bet ir vecums, kad gribas laulāties ar savu otro pusīti, un nevis kaut kur UK vai Kanādā, bet šeit Latvijā. Ok, ja praidu nevajag, tas ir smieklīgi u.t.t., tad kādi ir citi varianti, kā šādas tiesības var panākt??? Kādas ir tās jaunās vēsmas?

    AtbildētDzēst
  10. Atvainojos, ka neesmu izlasījis visus komentārus, bet iemetīšu te arī savu viedokli.

    Sākumā par pieminētā raksta pirmajām rindkopām. "today’s LGBT youth are growing up with a far different picture: They have open classroom discussions about gay rights; look up to out-gay entertainers, clergy, politicians [..]they’re not only seeing same-sex couples get married and raise kids but also are coming into a world where it is rapidly being considered the norm."
    Atvainojos, bet vismaz no manas pieredzes šādas paaudzes laiks Latvijā vēl nav pienācis un tik drīz nemaz nebūs. Pilnīgi pat prasītos pielikt negāciju pirms citāta un tad tiktu diezgan labi atspoguļota situācija Latvijā. Pats esmu tīņu gados un atklāta homofobija ir diezgan standarta parādība no skolotāju un klasesbiedru puses, nav arī mums spēcīgu politiķi vai sabiedrībā zināmi cilvēki kā paraugs (Streips drīzāk rada pretēju efektu) un kāda geju partnerattiecības vai laulības ir kaut kas tuvākajā laikā nerealizējams. Neesmu tiešām spējīgs salīdzināt ar situāciju 90tajos gados vai agrāk, bet, ja jādomā par kādiem pieciem pēdējiem gadiem, tad varētu teikt, ka pasperts viens solis uz priekšu un divi soļi atpakaļ. Ir jau progress sabiedrības iecietībā šajā jautājumā, bet, ja pirms tam vismaz no politiķu puses bija vairāk neitralitāte, tad tagad aizvien vairāk pieaug negatīvā retorika, īpaši jau no VL!, kuras atbalsts diemžēl aug un smadzenes šīs partijas atbalstītājiem tiek diezgan labi skalotas.

    Pats jau teici - viss ir pieejams stundas attālumā, bet tur jau tā bēdīgā daļa. Cilvēki, kuri grib dzīvot kā cilvēki, vienkārši aizplūst prom un tādēļ arī nav Latvijā LGBT kustībai īpašs spēks, jo paliek vairumā tie, kuri ir ar mieru dzīvot homofobiskā sabiedrībā un slēpt savu orientāciju, kuri negrib cīnīties par partnerattiecībām vai diskriminācijas izbeigšanu, kuriem LGBT kustība ir maznozīmīga. Nē, nav nekā slikta praidos, nav nekā slikta partnerattiecību ieviešanā, slikti ir sēdēt paslēptam no sabiedrības un izlikties, ka problēmas pašas no sevis pazudīs.

    AtbildētDzēst
  11. Drīkst, es te iemaldīšos?
    Esmu nosarkusi un samulsusi klusā lasītāja, pilnīgi noteikti šī raksta aktuālajā vecumā un pilnīgi noteikti man te pēc definīcijas neko nevajadzētu darīt (nē, nu, drīzāk daudzi nesaprastu, ko es te daru un regulāri (!) lasu), jo galu galā ne es varu sevi pieskaitīt LV homo rindām, ne kādu pazīstamo tur ierakstīt (vismaz neviens pazīstamais nav mani informējis par tādu faktu), bet te nu es esmu. Ar savu pieredzi un vērojumiem.
    Es neesmu novērojusi tādu ļoti atklātu vai naidīgu homofobiju savos vienaudžos (gadi 16 un vairāk), bet norakstīsim to uz faktu, ka es uzturos interesantās kompānijās, ko diez ko nesaprot ne pieaugušie, ne citi jaunieši. Tas, ko atcerējos šī rakstiņa sakarā bija saruna ar kādu 13 gadus vecu sīci, ar kuru kaut kad kaut kādā kontekstā sanāca pārspriest homofobiju pusaudžu vidū. teksts bija: "Nē, es neesmu pret praidu, bet VIŅI (tb, apkārtējie) ir, un es gribu iederēties un būt stilīgs."
    Nez kāpēc man šķiet, ka šādus tekstiņus varētu dzirdēt no daaaaaaaudz pusaudžiem. Un tā jau ir cita problēma, ne?

    AtbildētDzēst