Tavuprāt: mūsu sabiedrība ir negatīvi (neiecietīgi) noskaņota pret homoseksuāļiem, jeb: sabiedrībai īpaši nerūp, bet ir indivīdi,
Par homofobiju un vai tā ir universāla vai vairāk individuāla: Drīzāk ir pēdējais no minētajiem variantiem. Homofobiski noskaņoti cilvēki mūsu valstī nudien mēdz būt visai trokšņaini – sākot ar sektantu Pārdaugavā un viņa „jauno paaudzi,” turpinot ar Romas katoļu kardinālu un luterāņu arhibīskapu, turpinot ar ultranacionālistiem un ekstrēmistiem, kuri buķetē ar homofobiju piedāvā arī antisemītismu un ksenofobiju, un pabeidzot ar tiem politikāņiem, pirmkārt jau Šlesera biznesa projektā, bet diemžēl arī citur, kuri homofobijā saskata lielāku balsu skaitu, nekā mūsdienīgā izpratnē par sabiedrību. Viņiem palīdz arī tas, ka homofobija ir pēdējais sabiedriski akceptētais neiecietības paveids. Pat visstulbākais politikānis nekad neuzdrīkstētos atkārtot to, ko 90. gadu sākumā teica toreizējā politikāne Anta Buša, proti, ka attiecībā uz ebrejiem (viņa gan lietoja citu, daudz nesmukāku vārdu), „lai jau paārdās un tad jau norims.” Arī rasisms kopš Ziedoņa Čevera izlēciena 2002. gadā ar bēdīgi slaveno plakātu un jautājumu par ieprecēšanos vairs nav „modē.” Taču atsevišķi Saeimas deputāti (!) atļaujas izplatīt depešas par „kaku stūmējiem” u.tml. Tas 21. gadsimta Eiropas valstī ir vienkārši nožēlojami, lai neteiktu vairāk. Kas attiecas uz plašāko sabiedrību, man vienmēr ir licies, ka homofobija ir bagātu cilvēku „luksusa prece.” Ja cilvēkam nav zināms, kā pabarot bērnus un viņus sūtīt skolā, tad diez vai viņam īpaši interesē tas, ar ko pārguļ kaimiņš. Vēl vairāk jāsaka, ka Latvijā ir pietiekami daudz cilvēku, kuri kļūdaini uzskata, ka viņi nevienu geju vai lesbieti nepazīst. Homofobija kļūst daudzreiz sarežģītāka tiklīdz homofobs saprot, ka viss neglītais, ko viņš saka un jūt, attiecas uz brāli, māsu, dēlu, meitu, kolēģi, draugu, komandas biedru, u.tml. Un tas noved mūs pie nākamā jautājuma:
Ko Tu atbildi tiem, kas saka: "Jā, esmu gejs, bet draudzības dienu atrādīšanās man nav nepieciešama - atnāc uz klubu un redzēsi mani"?
Pirms Tu kļuvi par sabiedrībā pazīstamu geju, kuram ir bieza āda, kā tiki galā ar noraidošu/neiecietīgu attieksmi no indivīdiem sabiedrībā?
Man nekad nav bijušas problēmas ar noraidošu vai neiecietīgu attieksmi sabiedrībā. Es uzaugu Amerikas Savienotajās Valstīs, kas šajā ziņā ir krietni attīstītāka valsts par Latviju (vismaz tas ir sakāms par Čikāgu, kur es uzaugu). Fakts, ka esmu gejs, ieradās Latvijā vēl pirms manis paša, un šķiet, manā dzīvē nav absolūti neviena, kurš nezinātu, ka es tāds esmu. Runa nav tik daudz par biezu ādu, kā par ko citu. Skaļš un bļaurojošs homofobs acīmredzot nesaprot, ka homofobija, atšķirībā no homoseksuālisma, ir garīga novirze, no kuras (atkal, atšķirībā no homoseksuālisma) cilvēks var atbrīvoties. Homofobijas pamatā ir ienaids, un dzīvot ar ienaidu sirdī ir ļoti smagi. Homofobiem varu teikt to pašu, ko bailīgiem gejiem, kuri joprojām dzīvo skapī aiz mēteļiem: Ienāciet atklātajā sabiedrībā, kur ir daudz dažādu cilvēku. Te ir daudz labāka dzīvošana.
Par baznīcu. Pateicoties, tam ka luterāņu arhibīskaps Vanags vienā jaukā dienā nolēma, ka geji turpmāk viņa sektā … oi, atvainojos, baznīcā vairs pie dievgalda nedrīkstēs iet, esmu kļuvis par anglikāni. Par Vanaga lēmumu es lielākoties smaidu. Pirmkārt, Vanags nu nekādi nevar aplūkot tos ļaudis, kuri ir sapulcējušies pie dievgalda un spriest, kurš ir gejs un kura ir lesbiete. Uz pieres taču nevienam nekas nav rakstīts. Būtībā Vanags gribēja pateikt, ka man (un arī Mārim Santam, bet tas nāca vēlāk) nav tiesības viņa novirzes baznīcā iet pie dievgalda. Tik ļoti individuāla attieksme, protams, nav baznīcas cienīga, bet tā jau ir Vanaga problēma. Vēl jo vairāk ņemot vērā to, ka es no viņa rokas svēto vakarēdienu neesmu saņēmis nekad, bet viņš no manas rokas to ir saņēmis tad, kad Anglikāņu baznīcā viesojās Kenterberijas arhibīskaps. Citiem vārdiem sakot, mūsu luterāņu arhibīskaps ir arī liekulis pie visa pārējā klāt. Gejiem draudzīga vide ir Rīgas anglikāņu baznīcā katru svētdienu plkst 11.00, ja vien cilvēkam ir angļu valoda, jo dievkalpojumi notiek angļu valodā. Tas pats mācītājs, Juris Cālītis (arī viņš ir viens no fīrera Vanaga „nedraugiem”), latviešu valodā dievkalpojumu vada svētdienās plkst. 17.00, tā ir Reformātu draudze. Māc. Cālītis, atšķirībā no Vanaga (un arī Romas katoļu bosa, nemaz nerunājot par ākstu, kas vada „Jauno paaudzi”) saprot, ka brīdī, kad Jēzus teica „ikviens, kas manī tic, iemantos mūžīgo dzīvību”, viņš nefleitēja, un ne jau Vanagam, Pujātam, Ļedjajevam vai Šmitam Dievs ir devis tiesības lemt, kurš ir Jēzum pieņemams un kurš nav. Katrā gadījumā, laipni lūgti Anglikāņos (kur, starp citu, dievgalds ir atvērts visiem kristītajiem un iesvētītajiem cilvēkiem, ne tikai tiem, kuri ir izgājuši Vanaga vai Pujāta aprobāciju).
Tavs ieteikums tiem, kas "nav ārā", bet tomēr grib kādā veidā palīdzēt homoseksuāļiem aktuālu jautājumu risināšanā Latvijā:
Par tiem, kuri „nav ārā.” Pirmkārt, nāc ārā! Tici man, notikums pats nebūs ne tik fantastisks, nedz arī tik šausminošs, kā Tu esi savā prātā iedomājies. Es kā pirmo izvēlējos māsu. Mēs braucām mašīnā. Es izslēdzu radio un svinīgā balsī paziņoju, ka man viņai ir kaut kas sakāms. Es, jā es … es esmu gejs! Māsa uz brīdi paklusēja un tad teica, „Vai tagad mēs atkal varam ieslēgt radio?” Un viss. Man toreiz bija 16 vai 17 gadu. Ja Tu neesi „ārā,” tad Tev absolūti katru dzīves mirkli ir jādomā par to, ko Tu tagad teiksi un neteiksi. Tev ir jāmelo saviem tuvākajiem cilvēkiem. Absolūti katrā sarunā Tev ir sevi jāpieskata, lai tikai nepateiktu „to.” Un, kā jau teicu, visticamāk Tavi tuvākie radinieki jau par Tevi kaut ko nojauš. Citādi viņi nebūtu Tavi tuvākie radinieki. Bet, ja nu ir kāds iemesls, kāpēc joprojām Tev ir jāpaliek „skapī” (un mani par šādu iemeslu pamatotību būs ļoti grūti pārliecināt, it īpaši, ja runa ir par veco un pagalam muļķīgo pārliecību, ka atklāsmes brīdī māmiņa cietīs infarktu vai lepru), tad tomēr ir šis tas, ko vari darīt. Tu vari Mozaīkai ziedot naudu. Apskaties mājas lapā (www.mozaika.lv). Otrkārt, Tu vari arī tad, kad izliecies, ka esi „naturālis”, neļaut cilvēkiem Tavā klātbūtnē par gejiem runāt nicinoši vai rupji. Nav cilvēkam jābūt gejam, lai to saprastu. Man ir pietiekami daudz draugu un draudzeņu, kuri nav geji vai lesbietes, bet zina, ka diskriminācija pret LGBT cilvēkiem ir vienkārši muļķīga, jo tikpat labi varētu „diskriminēt” pret cilvēkiem ar zilām acīm. Bet saku trešo un pēdējo reizi – neslēpies! Dzīve būs daudz, daudz, daudz vieglāka un labāka tad, kad Tev nebūs jāpieskata pilnīgi katrs vārdiņš, kādu pasaki.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru